Nem attól lesz a
gyermek kreatív, hogy mi felnőttek megmutatjuk, hogy mit is kellene neki
leutánozni, hanem attól, ha hagyjuk őket szabadon alkotni. Azzal, hogy nem
irányítjuk a tevékenységet nagyon sokat segítünk neki kreativitásuk,
gondolkodásuk, emlékezetük, problémamegoldó képességük, szem-kéz koordináció
fejlesztésében. Neki magának kell felfedezni, hogyan hagy nyomot a papíron,
hogyan kell megfogni az ollót vagy használni a ragasztót. Kezdetben ez egy
játék. nyomot hagyni a papíron. Később már szeretne érzéseket, élményeket,
személyeket, tárgyakat megjeleníteni, így a játékból hamarosan alkotó folyamat
lesz, az önkifejezés egyik eszközévé válik.
Nagyon jó példa erre az ausztráliai Aelita Andre, aki négyéves, de
már 24 000 dollárt kér egy festményért. Első kiállítása 2011. június 4-én nyílt
New Yorkban. A szülei művészek, akik hagyták, hogy a gyermek azt csináljon a
vászonnal és a festékekkel, amit akar és ennek meg lett az eredménye: 4 éves
korára Picassóhoz hasonlítják.
Jöjjön egy kis elmélet…
A barkácsolás egy
művelet, hiszen új produktumot hoz létre valamilyen szabály alapján, egy szerephez
igazodva. Ez már jelzi, hogy a gyermek számára maga az alkotás is egy játék. Az
alkotások elkészítéséhez különböző anyagokat használnak, amelyek lehetnek
természetben megtalálhatók és mesterségesen előállított anyagok. Minél
változatosabb az anyag használata, annál fejlettebb a kreativitása. A
barkácsolás alatt ismereteket szerez a különböző anyagok tulajdonságairól. A
gyakorló játékoknál, amikor ugyanazt a műveletet többször is elvégzi, a
kisgyermek a játékokkal tapintás, ízlelés, stb. során ismerkedik. A
barkácsolásnál is ez történik, de itt egy magasabb szintre lép a gyermek,
hiszen nem csupán megismerkedik a különböző anyagokkal, hanem újra alkotja
őket, új funkciókat talál ki, tartalommal tölti meg.
A barkácsolás
fajtái:
1. Játékeszköz készítése. Ez a legismertebb formája a gyermeki barkácsolásnak,
hiszen a gyermek saját kezűleg hozza létre a játékhoz hiányzó játékokat.
2.Ajándékkészítés,
díszítés: leggyakrabban ünnepekhez
kapcsolódóan készítenek a gyermekek ajándékokat.
3.Tárgyak készítése: előfordul, hogy csupán az alkotás élményének átéléséért
készít a gyermek különböző tárgyakat.
A barkácsolás
fejlesztő ereje
Mint a játéknak, a
barkácsolásnak is van személyiségfejlesztő hatása. Az alkotás folyamatában a
gyermek megismerkedik a saját képességeivel, alakul én-képe, hatással van az
önbizalmára és hatással van a magabiztosságára, önállóságára is. Mivel ezt a
tevékenységet gyakran közösségben végzik, így helyet kap az önálló munka
mellett a csoportmunkában való részvétel is. Az alkotómunka hatással van az
érzékelés-, észlelés-, emlékezet-, képzelet- és figyelem fejlődésére.
Az alkotás folyamatában
fejlődik a gyermek kézügyessége. Ez azért fontos, mert a gyermekek
finommotorikus képességeinek fejlődése elengedhetetlen az iskolában a helyes
ceruzafogáshoz, illetve finom, precíz, pontos munkát eredményez. Kezdetben a
kisgyermekek a ceruzát marokra fogják. Azonban azzal, hogy 2-3 éves koruktól
élvezik, hogy produktumokat hoznak létre egy ceruzával a papíron, fokozatosan
elsajátítják a helyes ceruzafogást, amely megkönnyíti az iskolában a különböző
alakzatok, betűk és számok írásának megtanulását. A gyurmázás során a
tapintásos észlelést fejlesztést támogatjuk, amely során a kisgyermek felfedezi
az anyag formálhatóságát, amely alkotásra serkenti. Az alkotás fejleszti a
vizuális emlékezetet is. A gyermek emlékszik az anyagok tulajdonságaira,
felhasználhatóságaira, amelyek szintén az írás-olvasás előfeltételeit teremtik
meg. A térészlelés során a gyermek szemével és kezével is „bejárja” a teret,
így megtanulja, hogy rajzolni, majd később írni, csak egy bizonyos területen
lehet. Ez segíti abban, hogy később a gyermek nem téveszt össze bizonyos
betűket, vagy nem írja fordítva a számokat. Fejlődik továbbá a szem-kéz
koordináció is, ami azért lényeges, mert megtanul a szem és a kéz egyszerre
mozogni az alkotás során. Ilyenkor a szem ellenőrzi, hogy mit csinál a kéz. „A
rendezett írás, a biztos vonalvezetés a gyermek szem-kéz koordinációjának
fejlettségétől függ. A gyermeknek akkor is föl kell ismernie a betűt, ha más
színű, nagyságú. mint ahogy először látta. Ez az alak-és forma állandóság
fejlettségétől függ.” A barkácsolás során fejlődik a gyermek kreativitása.
A kreativitás
fogalma: „másképpen alkotó gondolkodás. Az
egyénnek az a képessége, hogy problémamegoldó műveletek során új
összefüggéseket fedezzen fel, viszonylag folyamatosan és rugalmasan újszerű
ötleteket és eredeti megoldásokat produkáljon. A kreativitás csak viszonylag
függ az intelligenciától. Ösztönzéséhez messzemenően hozzájárulnak a szocializációs
tényezők is.” A kreativitás nagyon lényeges tulajdonság, amely azonban nem
csupán az alkotó készséggel hozható összefüggésbe. Az életben számtalanszor
adódik olyan helyzet, amikor a problémák megoldásához a kreativitásunkra van
szükség. A gyermek az alkotás folyamatában a kreativitását használja az új
produktumok létrehozására. Minél fejlettebb a kreativitása, annál egyedibb
alkotásokat hozhat létre. Azonban a kész sablonok, a másolás, az irányított
foglalkozások „megölik” eme képesség kibontakozását. Ha nem hagyjuk a gyermeket
önállóan dolgozni, hanem minden mozdulatát felügyeljük és irányítjuk – akár,
mint nevelő, akár mint szülők – a gyermek bizonytalanná válik a saját
képességeit illetően és nem lesznek önálló megmozdulásai. Hagyni kell fantáziájukat
szárnyalni, mert hosszú távon nagy eredményeket érhetnek el ezek a gyermekek.
Az öcsém 7 évesen festett egy képet egy mese alapján. Egyedül a rajztanára
látott benne fantáziát, mert mindenki számára egy értelmetlen
festékpocsékolásnak tűnt az „alkotás”. A tanárnő beküldte ezt a rajzot egy
versenyre, ahol a testvérem második helyezést ért el vele. Bár nem lett
képzőművész, mégis megtanult bízni önmagában. Az egyik anyuka azonban arról
panaszkodott nemrég, hogy 4 éves fia még nem képes az üvegfestékkel tökéletesen
követni a rajzsablont, így neki kell megrajzolnia helyette. Bevallom, én 31
évesen sem tudom tökéletesen követni a mintákat üvegfestékkel és úgy gondolom,
hogy egy 4 éves kisfiúnak nincs is erre szüksége. Nagyon jó dolog, hogy
alkotásra buzdít az anyuka egy új anyaggal, de számolni kell a gyermek
képességeivel is ilyenkor. Azzal, hogy számára megoldhatatlan dolgokat tűzünk
ki feladatul, elérhetjük azt is, hogy a gyermeknek csökken az önbizalma és a
későbbiekben nem csupán az üvegfestéstől, de az alkotó munkától is elmegy a
kedve.
Mit „tud” a bölcsődés korú gyermek?
A ceruzát vagy krétát
kezdetben marokra fogja, fokozatosan alakul ki a három ujjas ceruzafogás. A
keze kezdetben nem emelkedik fel a lapról, együtt mozog a ceruzával, később már
képes lesz arra is, hogy alkalmanként megemelje a kezét rajzolás közben. Egyre
ügyesebben fogja meg a tárgyakat, már képes apróbb tárgyak felvenni vagy
önállóan, evőeszközökkel enni. A gyermek kézpeferenciája, azaz hogy melyik
kezét használja, kezd kialakulni, így már kezd kirajzolódni, hogy jobb vagy bal
kezes lesz-e gyermekünk, ami egyébként körülbelül iskolás korára dől el. Nagyon
fontos, hogy a szülő sohasem erőltesse például a jobb kéz használatát, mert
lassíthatja a fejlődést vagy hatással lehet a beszédfejlődésre.
Rajzfejlődés
tekintetében nagyon fontos lépés, hogy a gyermek felfedezi, hogy képes nyomot
hagyni a papírlapon. Kezdetben inkább firkál, ezt „firka korszaknak” nevezzük
és szeret egy színt használni. A körök és vonalak egy idő után elkezdenek ábrákká
alakulni és egyre színesebbek lesznek. Nagyon fontos, hogy a szülő támogassa a
gyermekét, akármit rajzol, dicsérje meg, mert ezzel építi az önbizalmát és
további alkotásokra készteti. A gyermek még semmit sem rajzol méretarányosan,
ami fontos a számára, azt nagyobbnak rajzolja. Nálunk az első családi kép 4
évesen készült, de büszkén raktuk ki és mutogattuk a 2 éves korában rajzolt
firkákat is. Adhatunk színezőket is nekik, de itt is fontos, hogy csak
fokozatosan vezessük rá, hogy maradjon a vonalon belül, hiszen egy bölcsődésnek
ez még nem feladata. A rajzolás tökéletes módszere a szem-kéz koordináció
fejlesztésére és előkészíti az íráskészség kialakulását. Az ábrák felismerése,
majd lerajzolása az olvasás elsajátításának képességét segíti elő.
Óvodás korában már
kezdi kitölteni a lapot, rajzai érzéseit, vágyait, félelmeit is tükrözhetik,
illetve emlékeket jelenítenek meg. Még mindig nagyon színesek, ami azt jelzi,
hogy elégedett, kiegyensúlyozott gyermek. Persze akkor sem kell megijedni, ha a
gyermek fekete színnel rajzol, mert valószínűleg számára ez egy új,
felfedezésre váró szín lesz.
Az alkotás azonban néha
feszültséggel jár, mert dühös lehet, ha valami nem úgy sikerül, ahogy ő
elképzelte. Ilyenkor próbáljuk megnyugtatni (pl.: öleljük meg, beszélgessünk
vele, esetleg csiklandozzuk meg, hogy jobb kedve legyen) és segítsünk neki
abban, hogy megtalálja a megoldást, de ne dolgozzunk helyette! Ha azt kéri,
hogy rajzoljunk neki egy autót vagy egy almát, tegyük meg, még akkor is, ha nem
tartjuk magunkat elég ügyesnek, mert a gyermek megpróbálja majd leutánozni,
amit lát.
Mit tehet a szülő?
Úgy gondolom, hogy
elsősorban a lehetőségek megteremtésében van jelentősége egy édesanyának és ez
nem kézügyesség függő. Az első, amit véleményem szerint tehet egy édesanya
gyermeke „alkotó-én”-jének támogatásában, hogy létrehoz egy alkotó dobozt.
Kislányomnak másfél
éves korában ceruzákat, zsírkrétákat, festéket és ecsetet vettem, amit egy
dobozba raktam elérhető magasságba, hogy amikor kedve támad, ismerkedhessen a
papírral és a ceruzával. Az első „rajzot” együtt készítettük, ugyanis
megmutattam neki, hogyan hagy nyomot a ceruza a papíron, majd megdicsértem a
munkáit. Bevallom, ritkán nyúlt a doboz tartalmához, de én nem erőltettem (bár
mostanában gyakrabban, magától leül rajzolni). Később kapott egy gyurma
készletet, amivel szívesen játszott. Ez a tevékenység már hosszabb időre képes
volt őt lekötni. Megmutattam neki, hogyan formázható a gyurma, majd hagytam,
hogy önállóan ismerkedjen az anyaggal. A következő lépés a festés volt. Az első
„mű” egy kézlenyomat volt ajándékba a nagyszülőknek, de már akkor megtetszett
neki a festés. Azóta többször is festettünk papírra, legutóbb tojásra, és
látom, hogy nagyon élvezi az intenzív színeket. Mivel nagyon értelmes kislány,
a tojásfestésnél észrevette, hogy a kék és a sárga szín összekeveredése után
zöld szín lett belőle. Nagy örömmel tölti el, hogy alkothat és mostanában a
ceruzáimat és filctollaimat is használja, hogy rajzolhasson az apukájának.
Jelenleg az ollóval ismerkedik, amit még nem képes megfelelően használni, de
van sikerélménye, mert a lapot képes vele elvágni. Ezeket a tevékenységeket
mindig felügyelet mellett végzi. Mellette vagyok, figyelem, dicsérem, bíztatom.
Az elkészült „műveket” mindig megmutatjuk valakinek, aki megdicséri, hogy
mennyire ügyes volt, ezzel támogatva alkotó munkáját. Nálunk a süti készítése
is kézműves tevékenység, mert részt vesz a tészta gyúrásában, nyújtásában, majd
a formázásban. Ezen kívül, mivel én „kézműves” anya vagyok, gyakran látja, hogy
itthon dolgozom, ebbe is bevonom, ahogy csak lehet, így együtt készítettük
például a bölcsődébe a csoport díszeit. Nagyon fontosnak tartom, hogy fejlődjön
a kézügyessége és a kreativitása, de mint minden másban is, rábízom a döntést,
így csak akkor „kézműveskedik”, ha ő úgy akarja. Néha előfordul, hogy amikor
nagyon unatkozik, javaslom neki, hogy gyurmázzon vagy rajzoljon, de nem
erőltetem.
Azonban nem szabad
teljesen kivonulnunk az alkotás tevékenységéből. Az új technikák, eszközök
használatát érdemes megmutatni a gyermekeknek, hiszen például így „taníthatjuk”
meg a helyes ceruzafogást is. Ezen kívül, nagyon jó hatással vannak ezek az
együttműködések az anya-gyermek kapcsolat erősödésére. A két fél egymásra
hangolódik a munka során, kiegészítik egymást és hatással vannak egymás
munkájára. A közös munkának nagyon jó közösségformáló ereje van, amely a
későbbi életkorokban gyakran megjelenik. Az óvodákban, iskolákban a gyerekek
gyakran kell, hogy közösen alkossanak, amely erősíti a gyermekek közti kapcsolatot,
az együttműködést, a segítségnyújtást és a közösségi összetartozást.
Az alkotó doboz tartalma:
-
Festékek (vízfesték,
tempera, ujjfesték), ecsetek
-
Ceruzák és kréták
(vastagabbak, vékonyabbak)
-
Lapok( lehet pl.:
csomagoló papír is), színezők
-
Flitterek,
csillámragasztók
-
A kenőfejes ragasztót
és az ollót inkább külön tároljuk!
Gyurma és az ehhez való eszközök (pl.: gyerekeknek való
nyújtófa, sütikinyomók)
Továbbá: legyen a lakásban egy olyan hely, ahová a gyermek munkáit
kitesszük. Ezzel jelezzük számára, hogy büszkék vagyunk rá és további munkára
sarkalljuk. Ez legyen az Alkotások fala, ahol azért néha cserélgessük a
műveket.
Hogy megmaradjanak ezek az alkotások, érdemes gyűjteni őket
egy mappában, vagy az ügyesebbek esetleg be is szkennelhetik. Nálunk az a
szokás, hogy veszek a gyerkőnek egy vázlatfüzetet, az elejére ráírom, hogy hány
éves éppen és így gyűjtjük a műalkotásokat.
Ha a gyermek kézműveskedni szeretne, készüljünk elő. Legyen
egy olyan felső vagy festő kötény, ami a ruháját megvédi, az asztal terítsük le
régi újságokkal és vegyük elő azokat az eszközöket, amit használni szeretnénk.
Tehát a barkácsolás egy
nagyon fontos játéktevékenység, amely hatással van a gyermek képességeinek és
készségeinek fejlődésére. Az alkotás során előkészítjük a kezünket és a
szemünket az írás-olvasás elsajátításához, fejlesztjük kreativitásunkat,
formálódik személyiségünk, és megtanulunk egyedül és csapatban is dolgozni.
Ezért nagyon fontos, hogy megteremtsük a megfelelő körülményeket a gyermek
számára, hogy bármikor alkothasson, amikor csak akar. A kisgyermekeket viszont
soha ne hagyjuk felügyelet nélkül, mert egyes tevékenységek veszélyesek is
lehetnek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése